vineri, 9 martie 2012

Era Facebook

Vi se pare prea pompos titlul? Doar vi se pare, nu este.

Chiar este o denumire foarte bună pentu era în care trăim. După era informației și era vitezei am ajuns în sfârșit și la era Facebook. Cum ? Evoluția... Cu toate că nimeni nu vedea acesta ca fiind următorul pas în evoluția umană, aici s-a ajuns.

În 2003, Mark Zuckerberg și cu colegii lui de cameră, se plictiseau și s-au hotărât să facă un site. Doar pentru propria distracție, și cu circuit absolut închis. Dar cum lucrurile au evoluat în mod neașteptat, site-ul micuț creat de ei a ajuns un fenomen. Fenomen care azi, 8 ani și ceva domină lumea. Poate vi se par cuvinte grele, dar nu sunt. Nu pentru Facebook.

De mult vreau să scriu acest articol, dar am tot amânat din diverse motive. Dar ieri am văzut un clip care m-a făcut să mă gândesc că de fapt, Facebook e mult mai mare. Pentru mulți, Facebook e doar un site de socializare în care vezi ce a mai făcut X și Y și cu cine. Pentru fondatori e o investiție care încă nu produce la adevărata ei valoare. Asta pentru că încă (din câte știu) nu e cotat la bursă.


Tot nu pot să înțeleg cum un site pe care trebuia să te lauzi cu ce-ai mai făcut s-a transformat într-o platformă în care pierdeai toată ziua jucându-te jocuri fără nicio finalitate, iar apoi a fost integrat în sistemele de operare Android generând o nouă experiență pentru utilizatorii de telefoane mobile, oferindu-le acestora acces rapid la lista de prieteni, dar și transformând agenda telefonului întrun carnețel cu poza fiecărei persoane de acolo; dacă aceasta are Facebook. Dacă n-are FB nu există, e doar un nume asociat unui număr de telefon. Așa, are o față, o personalitate. Dacă scrie ceva pe FB îți apare pe telefonul mobil. Acesta este un lucru util în cazul în care nu ai numărul cuiva dar îl ai pe FB și are pus acolo un nr de telefon, acel nr apărând, fără vreun efort din partea ta, în agenda telefonului.

Acest lucru mi-a plăcut. Dar deja mi s-a părut că s-a mers prea departe când am văzut la tv reclamă la un telefon cu buton de FB dedicat. Mi s-a părut cea mai inutilă invenție de la pager încoace. Adică deja existau telefoane care integraseră FB în sistemul de operare astfel încât să apără direct pe fundalul telefonului noutățile de pe FB. Iar ca să ajungi pe FB deschideai browserul și apoi aveai un bookmark cu FB. Dar nu, trebuie să economisești 5 clickuri... apeși doar un buton. Nu un shortcut key.. UN BUTON DISTINCT.  Trist e că acest lucru se generalizează.. acum toate brandurile scot telefoane cu buton de FB. HTC are mai multe, știu că are și Motorola unul, Vodafone 555 Blue, etc... Chiar atât de dependenți de FB am devenit?


Google și-a dat seama de amploarea pe care o capătă FB și a creat rivalul Google +. Da, rival cu numele. Dacă vrei să ții un secret îl poți posta acolo. Nu e nimeni să-l citească. Cu toate că Goole e mai mare decât FB, site-ul lor nu a prins la public. Și nu avem nici telefoane cu buton G+.

Ieri am văzut un clip, (pe care o să-l prezint întrun articol următor, pentru că merită) în care m-a frapat o frază de la început: "Acum 200 ani erau mai puțini locuitori pe Terra decât sunt azi utilizatori de FB".  Acum vă dați seama cât e de mare FB?

Mă gândeam săptămânile trecute, ( când a schimbat Google politicile de confidențialitate) cât de puțină intimitate mai avem și cum Internetul se poate transforma într-o mare armă de control. Google înregistrează TOATE site-urile pe care le accesați. Facebook poate tag-ui automat o poză cu voi, deci știe cum arătați. Dacă aveți un smartphone, se poate ști în permanență unde sunteți/ ați fost. (telefonul se poate localiza și dacă nu e smartphone, folosind releele de telecomunicații). Ca să nu zic că acum apar tot mai multe laptop-uri/ telefoane cu cititor de amprentă, deci ne dăm și amprentele. Fără să fim forțați, de bună voie.

O să dezvolt mai târziu că trebuie să mă odihnesc puțin, de dimineață mă întelnesc cu Emil și cu alte cadavre (merg la IML) .

Până mai scriu, gândiți-vă la cele de mai sus.....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu