joi, 24 octombrie 2013

Rabla 2013 - la fier vechi


Am observat o chestie oarecum ciudată legată de piața auto. Un aspect care poate fi dezbătut destul de mult, însă vreau doar să atrag atenția asupra sa.

După cum știți, anul acesta statul a majorat valoarea voucherelor din programul RABLA (programul național de reînoire a parcului auto). Motiv pentru care, la momentul lansării programului (de fapt cu o zi înainte) s-au format cozi imense la centrele REMAT participante. Nu am crezut știrea, am fost să văd cu ochii mei și chiar așa era. Lumea venise cu rabla și stătea la rând ca la pâine caldă. Sau ca americanii la lansarea iPhone, ca să fim mai în timpurile noastre.


Teoretic, programul a fost un succes. Toate voucherele s-au dat din primele zile,  însă lumea nu s-a mai îngrămădit și la cumpărat mașini noi. Voucherele au început să se vândă pe internet, către persoane care își puteau permite un nou autoturism și doreau o extra reducere. Dar fiind foarte mare oferta de vouchere, prețurile au scăzut.
De la lună la lună, numărul de vouchere creștea și în același timp, odată cu apropierea de data la care expirau, unele se iefteneau. Din ce în ce mai mult. Numărul de masini si autoturisme de vanzare în parcurile auto second-hand a rămas oarecum constant, voucherele neputând fi folosite pentru achiziționarea unor autoturisme rulate,  decât în cazul combinațiilor. Singura situație în care aceste tichete erau acceptate era aceea în care vânzătorul dorea o mașină nouă. Și cum lumea întâi își cumpără o mașină și apoi o dă pe cea veche (pentru a nu rămâne fără mijloc de transport), aceste ocazii erau rare.
Prețul voucherelor a scăzut până la 600 lei, de zece ori mai puțin decât valoarea lor. Cu toate acestea, există persoane care au rămas cu ele nevândute. Dar statul a retras din circulație rablele, deci parțial programul a avut succes.
Statul a câștigat, mediul a câștigat, însă cetățeanul care s-a lăsat atras de valoarea frumoasă a voucherului, fiind vrăjit de faptul că ar putea lua o sumă la care se gândea vreodată pentru o mașină veche, a pierdut. Dacă în anii trecuți, când tichetele valorau numai 3800 lei, era cerere foarte mare și prețul lor pe piața gri era undeva la 1500 lei, anul acesta nu le-a mai vrut nimeni.

Deci dacă statul a câștigat, de ce nu ar mai emite o serie de vouchere, în locul celor care au rămas nefolosite? Bugetul pentru program este deja alocat, așa că nu ar fi cheltuieli în plus (în afară de tipărirea tichetelor și publicitate). De ce să nu retragă din circulație încă o serie de rable? Mai ales că multe nu se mai vând de când cu noile taxe de înmatriculare...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu