sâmbătă, 5 ianuarie 2013

Razboiul - televiziuni vs furnizori

A fost odată o televiziune. Se numea TeleViziunea Română. Și era singura televiziune din România, și emitea cu acoperire națională. Că emitea puțin, e partea a doua.

Vorbim aici de vremurile comuniste când existau doar TVR 1, pe care vorbea Ceaușescu ; și TVR 2 unde era un securist care-ți zicea să dai pe TVR 1. Asta a fost până în '89. Apoi a venit democrația și lucrurile s-au schimbat.

Se puteau recepționa programe din afară și încet încet s-au înmulțit și televiziunile de la noi. Vezi tu, pe vremea aia nu era internet, dacă doreai să spui ceva o făceai la televizor. Plus că și în zilele noastre există un număr mai mare de televizoare în România decât calculatoare cu Internet. Și s-au înzecit programele. Dar era o problemă. Nu aveau antenele de transmisie de la TVR. Și se prindeau doar local.


Așa că s-a gândit un nene (probabil mai dus în lume, că ideea e mai veche) să retransmită posturile de televiziune, la pachet. Și astfel românul de rând, posesor de televizor Telecolor putea să prindă mai multe programe, la o calitate mai bună, fără să se mai chinuie cu antena care se răsucea la furtună. Așa a apărut primul furnizor de servicii de televiziune. Nu știu care a fost primul și chiar nu mă interesează, poate a fost unul mic, nu contează asta. Important e că ideea s-a extins și treptat a apărut și concurența.

Problema care apăruse acum era una de ordin tehnic.E ușor și relativ ieftin să conectezi un întreg bloc de locuințe la o rețea de televiziune că nu te întinzi cu cabluri pe zeci de kilometri. Dar ce faci cu nea' Gheorghe de la Cucuieții din Deal, care vrea și el să vadă știrile de la ora 5? Așa că s-au gândit băieții noștrii și au inventat serviciile de televiziune prin satelit. Era foarte simplu, cumpărai o antenă, veneau ei o poziționau în direcția satelitului și gata, prindeai Cartoon Network și-n creierii munților. Era mai ceva ca internetul 3G de la  Vodafone.

Dar nu se putea ca un furnizor să ofere acest serviciu și ceilalți nu. Așa că și-au făcut toți "antene". Grila e programe era puțin diferită și se ajunsese ca la un momentdat (nu zic că acum nu ar mai fi așa) un singur individ să aibă mai multe antene pentru a prinde mai multe programe. Logic, nu?

Cu timpul au rămas doar cei 3 mari furnizori mari: Digi, Romtelecom și UPC. Singura diferență era că cei de la Digi ofereau canale proprii cu fotbal. Ulterior s-au schimbat lucrurile și fiecare oferă programe de sport și programe proprii.

Așa că a început războiul prețurilor. Fiecare furnizor oferea mai multe programe la un preț mai mic decât ceilalți. Până când au început să expire contractele cu televiziunile.Și aici a început distracția.

Prin noiembrie Digi a decis să nu mai retransmită Discovery și Animal Planet. Și-a creat în schimb două posturi noi, proprii, pe care le-a băgat pe gât clienților în locul celorlalte.Că posturi Discovery erau mai multe ( vreo 6)  și în locul lor s-au băgat programe BBC e partea a2a. . Aici a intervenit prima mare discrepanță între furnizori. Cum să nu ai Discovery și Animal Planet? Nu se poate așa ceva. Concurența e soluția.

Acum, în ianuarie, Romtelecom a anunțat că vor scoate din grilă cele 11 posturi ale Pro TV. În schimb, dacă în cazul Digi nu s-a dat niciun comunicat de liniștire a clienților, aici se poate găsi pe site-ul Romtelecom următorul mesaj.


Wow! Un operator căruia chiar îi pasă de clienți și în schimbul unor programe de 2 lei pe care televiziunea producătoare cerea 5; oferă programe de calitate gen HBO. Super!

Deja aici se observă o schimbare în calitatea programelor oferite. Și dacă în cazul Digi erau scoase programe de calitate, cu renume, pentru a fi introduse posturi noi, proprii ; aici sunt scoase televiziuni de o calitate îndoielnică pentru a fi înlocuite cu ceva net superior. Se vede mâna nemțească. (n. red. Romtelecom este dețiută de germanii de la Deutsche Telekom).

Acum așteptăm o mutare și din partea UPC care a rămas ultimul. Va face o mișcare acum, rapid sau va aștepta să vadă în favoarea cărei grile se înclină balanța?

Sunt curios dacă PRO TV S.A. a cerut mai mult pe pachetul său decât Discovery. Și dacă da, de ce în cazul Digi a fost ales acest pachet ?

Cert e că de abia a început filtrarea conținutului după calitate și ne așteaptă un drum lung înainte până vom vedea operatorii orientați doar către un anumit public.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu